
Locatie:
Het Jagthuis
Middenweg 88 1394 AM Nederhorst den Berg
Aanvang:
20:15 uur
Entree:
€ 22,-
Onder 25 jaar € 10,-
Kaarten:
www.jagthuis.nl
Info:
www.jagthuis.nl
Zaterdagavond 1 februari 2025
Extra concert door Harp-Cello duo in het Jagthuis
Het staat niet in onze jaarfolder: het concert dat op zaterdag 1 februari gespeeld gaat worden. Maar soms doet de gelegenheid zich voor dat een ensemble graag nog een concert wil geven voordat een tournee begint. En dat is het geval met harpist Joost Willemze en cellist ShengChiun Lin die op het punt staan naar Taiwan te gaan.
Joost Willemze kent u misschien omdat hij o.a. de Dutch Classical Talent Award won en de Grachtenfestivalprijs. Cellist ShengChiu Lin beweegt zich in verschillende kamermuziekensembles en werkt nauw samen met de Taiwanese componist Ling-Hsuan Huang. Van hem staan dan ook diverse composities op het programma. Daarnaast hoort u de Zwaan van Saint-Saëns en de Zwarte Zwaan van Villa-Lobos, muziek van Marcel Tournier, Isang Yun en Astor Piazzolla.
Programma
Joost Willemze – harp
ShengChiun Lin – cello
Camille Saint-Saëns: ‘De Zwaan’ uit “Carnaval des Animaux”, arr. voor cello en harp
Heitor Villa-Lobos: “Lied van de Zwarte Zwaan” voor cello en harp
Marcel Tournier: “Promenade à l’automne” voor cello en harp
Philippe Hersant: Choral voor cello en harp
Ling-Hsuan Huang: “Afterimage” voor cello en harp
Ling-Hsuan Huang: “Time is an Illusion” voor harp en elektronica
Ling-Hsuan Huang: “Dance Suite for a Cellist” voor solo cello
Peter van Onna: “The Secret Garden” voor solo harp
Isang Yun: Duo voor cello en harp
Ástor Piazzolla: ‘Nightclub 1960’ uit “Histoire du Tango”, arr. voor cello en harp
Biografie musici
Harpist Joost Willemze en cellist ShengChiun Lin, twee uitzonderlijke musici uit verschillende muzikale werelden, kwamen samen door een toevallige ontmoeting die leidde tot een inspirerende samenwerking. Sindsdien hebben ze het publiek betoverd op podia zoals NPO (Nederlandse Publieke Omroep) en het Weave Art Festival, met adembenemende optredens die steevast beloond werden met daverend applaus.
Nu staan ze op het punt om aan hun eerste tournee in Taiwan te beginnen, waarbij ze de unieke klanken van cello en harp, van het westen en oosten combineren
Joost Willemze (1996) is een van de toonaangevende Nederlandse harpisten. Op 16-jarige leeftijd won hij de eerste prijs in de nationale finale van het Prinses Christina Concours in Den Haag. In 2017 won hij de Internationale Harpwedstrijd in Porto en een jaar later de Italiaanse competitie Suoni d’Arpa. In 2022 nam hij zijn debuut-cd op bij AVROTROS Klassiek. In 2023 maakte hij een tournee langs de belangrijkste concertzalen van Nederland en won hij de prestigieuze Dutch Classical Talent Award, waarbij de jury zijn spel prees als ‘harp next level’. In datzelfde jaar won hij de ‘Grachtenfestivalprijs’, wat hem Artist in Residence maakte voor de editie van 2024 van het Grachtenfestival, het grootste klassieke muziekfestival van Nederland. Recentelijk maakte hij zijn solodebuut met het Radio Filharmonisch Orkest in Debussy’s ‘Danses sacrée et profane’ op het hoofdpodium van het Concertgebouw in Amsterdam. Binnenkort neemt hij een cd op met het Italiaanse label TACTUS, met werken van Italiaanse componisten. Onlangs noemde de Nederlandse krant NRC hem een rijzende ster voor 2024.
ShengChiun Lin is een enthousiaste cellist, gevestigd in Nederland. Met zijn uitgebreide ervaring in zowel kamermuziek als soloconcerten is Sheng-Chiun een actieve aanwezigheid in de Europese kamermuziek- en interdisciplinaire performance-scènes. Hij is momenteel plaatsvervangend solo-cellist van Siamo Okrest en lid van het Mulisch Quartet en Het Haarlem Piano Quartet. Daarnaast is hij medeoprichter van Chamber X Chamber. Tijdens zijn carrière trad hij op in gerenommeerde zalen door heel Europa, waaronder het Koninklijk Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus Berlijn, Nationale Opera & Ballet, Leidse Schouwburg – Stadsgehoorzaal, TivoliVredenburg Utrecht, Conservatoire de Paris, Casa da Música Porto, Fundação Calouste Gulbenkian Lissabon en Maison de la Radio Genève, onder andere. Ook won hij de tweede prijs bij de Felix Mendelssohn Bartholdy Hochschulwettbewerb Strijkkwartet Competitie in Duitsland dat jaar. Sheng-Chiun werkt momenteel samen met de vooraanstaande Taiwanese componist Ling-Hsuan Huang om hedendaagse muziek uit te voeren in diverse projectruimtes door heel Nederland. In 2024 nam hij ook de rol op zich van artistiek directeur van het Weave Art Festival in Amsterdam.

Locatie:
Het Jagthuis
Middenweg 88 1394 AM Nederhorst den Berg
Aanvang:
20:15 uur
Entree:
€ 22,-
Onder 25 jaar € 10,-
Kaarten:
www.jagthuis.nl
Info:
www.jagthuis.nl
Vrijdagavond 7 februari 2025
“Eclipse-project”
Mattias Spee – piano
Wölfl
Henkemans
Protopopov
Debussy
Mattias Spee is een jonge multi-getalenteerde muzikant uit Nederland. Door de jaren heen is hij geroemd als klassiek pianist vanwege zijn zeer persoonlijke interpretaties en zijn “fluwelen touché” op de toetsen. Met name op het gebied van hedendaags repertoire heeft Spee zich onderscheiden als een avontuurlijke muzikant voor wie geen uitdaging ooit groot genoeg lijkt. Recentelijk heeft hij zich ook ontwikkeld als componist, improvisator en interdisciplinair kunstenaar. Spee wordt geprezen voor zijn veelzijdigheid als muzikant en is regelmatig “een van de grootste pianotalenten van Nederland” genoemd. Zijn studie-instrument is een vleugel van Grotrian-Steinweg uit 1992, hem in bruikleen gegeven door het Nationaal Muziekinstrumentenfonds.
Spee heeft ook een grote fascinatie voor muziek die, al dan niet terecht, in de vergetelheid is geraakt. Getalenteerde componisten glippen soms door de mazen van het net om uiteenlopende redenen die vaak niks met muziek te maken hebben. Voorbeelden van de vergeten kinderen van de muziekgeschiedenis, wier muziek is uitgevoerd door Spee, zijn Louis Couperin, overschaduwd door zijn neefje, Mélanie Bonis, die als vrouw geen carrière mocht maken, en Alexei Stanchinski, die op tragische wijze overleed voordat hij kon doorbreken. Spee vindt het belangrijk om aandacht te schenken aan de enorme hoeveelheid muziek die onder het stof terecht is gekomen, deze op te duikelen en nieuw leven in te blazen. Deze fascinatie heeft geresulteerd in een serie albums getiteld Eclipse met muziek van onbekende componisten uit de geschiedenis. Het eerste album in deze serie, gewijd aan de muziek van Joseph Wölfl, kwam uit in juni 2021. Het tweede album, met muziek van de Nederlandse componist Hans Henkemans, waaronder enkele onuitgegeven manuscripten en een nooit eerder opgenomen pianoconcert, kwam uit in mei 2023. Het derde album wordt verwacht in seizoen 2024/2025.

Locatie:
De Kapel
’s Gravelandseweg 144
1217 GA Hilversum
Aanvang:
15:30 uur Zaal open om 15:00 uur
Entree:
€ 18,- incl. drankje na afloop
Alleen contante betaling er is
geen pin
Kinderen hebben gratis toegang
Kaarten:
Aan de zaal of reserveren via:
koster@dekapel.nu
Info:
www.dekapel.nu
Parkeren kan gratis op de ’s Gravelandseweg
in de berm en in de eerste zijstraat rechts, de Wisseloordlaan op straat en niet in de berm
Zaterdagmiddag 8 februari 2025
Laagland Ensemble - Tárogató & Accordeon
Jan Rijnierse, Taragottist – saxofonist – arrangeur
De bijzondere klank van de taragot|tárogató kreeg hem begin 90-er jaren in zijn greep. Dit in Nederland nagenoeg onbekende instrument vraagt veel studie en reizen naar Hongarije en Roemenië. Vooral de ontmoetingen met collega-muzikanten in Nederland (mn. Ioan Micu en Robert Berkelbach) en daarbuiten waren doorslaggevend om de lastig bespeelbare taragot|tárogató onder de knie te krijgen en een eigen richting te vinden in de muziek.
Jan Rademaker, Accordeonist
Jan Rademaker (1956) komt uit een oude familietraditie van Amsterdamse accordeonisten. Al in zijn jeugd is hij verliefd op muziek uit de Balkan en natuurlijk de Jordaan. Hij speelde in folklore orkest Pravo, met de Jiddische zangeres Shura Lipovsky, Klezmerband Ot Azoj en natuurlijk zijn eigen Balkan Gipsy Band Raromski.
Foto: Trudy Kroeze
Traditionele muziek uit Hongarije en Roemenië, maar ook uit veel andere windstreken.
De combinatie van tárogató/taragot en accordeon is zeer geëigend voor de Roemeense en Hongaarse muziek. Maar ook blijkt deze combi een goed ‘thuis’ te zijn voor traditionele andere streken, de Balkan, Klezmer- en gipsymuziek. Noem maar op, geen grens dus.
Het programma is dus dynamisch, elke keer een keuze uit het grote
repertoire. Het neemt je mee op de reis die we begonnen zijn. Een
reis naar verre streken en culturen, naar minder bekende klank-
landschappen. De echo is hoorbaar van de soms opgewekte, soms
melancholische melodieën….
De tárogató ( Hongaars) of taragot (Roemeens) werd eind 19-de eeuw in Budapest ontwikkeld uit een archaïsche voorloper met diezelfde naam, verwant aan de Turkse zurna én uit de sopraansaxofoon, waarmee de ‘moderne’ tárogató qua bouw veel overeenkomsten heeft.
De houten tárogato heeft echter nooit, zoals de sax, op grote schaal de weg weten te vinden naar de klassieke-, jazz-, harmonie- of popmuziek etc. Daarentegen is het in de loop van de 20e eeuw in Hongarije en Roemenië en aangrenzende regio’s een belangrijk instru-ment geworden in de traditionele muziek.

Locatie:
Het Jagthuis
Middenweg 88 1394 AM Nederhorst den Berg
Aanvang:
15:30 uur
Entree:
€ 22,-
Onder 25 jaar € 10,-
Kaarten:
www.jagthuis.nl
Info:
www.jagthuis.nl
Zondagmiddag 23 februari 2025
Theeconcert Fibonacci Kwartet
Fibonacci Kwartet:
Luna de Mol – viool
Krystof Kohout – viool
Elliot Kempton – altviool
Findlay Spence – cello
In samenwerking met de Nederlandse StrijkKwartet Akademie
Programma:
Haydn – Strijkkwartet op. 76 nr 4 ‘Sonnenaufgang’
Smetana – Strijkkwartet nr 1 ‘Uit mijn leven’
Beethoven – Strijkkwartet op. 131
Het Fibonacci Quartet is een van Europa’s toonaangevende jonge strijkkwartetten en treedt regelmatig op in zalen als Wigmore Hall, Auditorio Sony, Conway Hall en Museo del Violino, Cremona.
Het kwartet, opgericht aan de Guildhall School of Music and Drama, is een Ensemble in residence aan de Escuela Superior de Musica Reina Sofia in Madrid met voormalig Alban Berg Quartet-leider Guenter Pichler en aan de Nederlandse StrijkKwartet Akademie in Amsterdam met Marc Danel van het Danel Quartet. Ze hebben begeleiding gekregen van Quartetto di Cremona in het Stauffer Center en hebben het voorrecht gehad om nauw samen te werken met Eberhard Feltz.
Ze hebben prijzen ontvangen, waaronder de eerste prijs in de Royal Overseas League International Chamber Music Competition, de eerste prijs in de Cavatina Chamber Music Competition, de eerste prijs in de International Triomphe de l’Art Competition in België, de Kirckman Society Award, de publieksprijs op Schiermonikoog Festival en de speciale prijs van de Sjostakovitsjvereniging in Parijs. Het kwartet ontving tevens de Peermusik Hamburg Prijs en de Eerste Prijs en Publieksprijs op de Internationale Beethoven Competitie in Londen. Juni 2024 wonnen zij de eerste en publieksprijs bij de XIII Premio Paolo Borciani International String Quartet Competition in Italie.
Het kwartet treedt regelmatig op in samenwerking met ProQuartet in Frankrijk en Dimore del Quartetto in Italië en toert door het Verenigd Koninkrijk in hun hoedanigheid van Philip & Dorothy Green Young Artists. Ze werden begeleid door leden van de Brodsky, Endellion, Belcea, Chilingirian, Castalian, Bozzini en Consone Quartets, evenals Robert Levin, Gary Hoffman, Alasdair Tait en Adrian Brendel.
Daarnaast geeft het Kwartet regelmatig radio- en televisie-uitzendingen, onder meer op de Nederlandse Nationale Televisie en BBC Radio 3. Ze hadden het voorrecht om nauw samen te werken met Kaija Saariaho aan een nieuwe opname van ‘Terra Memoria’ gemaakt in de Barbican als onderdeel van de BBC Total Immersion-serie. .

Locatie:
Kerkgebouw de Morgenster
Zenderstraat 2
1223 DA Hilversum
Aanvang:
20:15 uur
Deuren open: 19:45 uur
Entree:
€ 22,50
Kaarten:
www.seinconcerten.nl
Info:
www.seinconcerten.nl
Vrijdagavond 28 februari 2025
Rembrandt Frerichs - Jazzpianist daagt klassieke musici uit
Pianist Rembrandt Frerichs staat bekend als inspirator voor (klassieke) musici als Liza Ferschtman, Lucie Horsch en Dominic Seldis, die bereid zijn uit de grenzen van hun beroepspraktijk te breken.
Als componist kreeg hij opdrachten van vooraanstaande ensembles als Holland Baroque, Amsterdam Sinfonietta en het Nederlands Kamerorkest. In 2021 kwamen deze werelden samen toen hij gevraagd werd een pianoconcert te schrijven met hemzélf als solist.
Het begon in 2018 bij Michael Gieler. Hij is behalve altviolist in het Koninklijk Concertgebouworkest ook artistiek leider van de IJ-salon, een grensverleggende concertserie in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Hij nam contact op met Rembrandt om te bezien of ze tot een samenwerking konden komen. Dit initiatief zou leiden tot Pianoconcerten nr. 1 & 2 van, jawel, Rembrandt Frerichs.
Hoe kun je tijdens het concert geïmproviseerde pianopartijen koppelen aan klassiek opgeleide musici, die het vak van improvisatie tegenwoordig amper meer verstaan en vastzitten aan zwarte bolletjes op papier? vroeg Rembrandt zich af…
Maar wacht even: ging het in de achttiende eeuw bij Mozart niet precies zo?
Mozart was ook solist in eigen werk en hoefde zijn eigen solopartij niet op te schrijven. Hij heeft er, binnen het heldere stramien van de orkestbegeleiding, wellicht lustig op los geïmproviseerd. Geïnspireerd door dit historische voorbeeld ging Rembrandt aan de slag.
Samen met musici uit de voorhoede van het Nederlands muziekleven, verenigt in ensemble De Staalmeesters, wordt een nieuwe en onverwachte weg ingeslagen.
Ze brengen het improvisatie-element terug in de klassieke muziek: een praktijk die ook in de tijd van Beethoven en Debussy nog gebruikelijk was. Rembrandt noemt het een ‘black page/white page’ aanpak: de gecomponeerde noten voor de klassieke musici zijn de black page; voor hemzelf is er alleen een white page waarbij hij zich op het moment laat inspireren. De muzikale fantasie krijgt de vrije loop en door dit creatieve uitgangspunt zal elke uitvoering anders zijn.Niet voor niets schreef Trouw over Rembrandt:
“Hij maakt toekomstmuziek waarbij grenzen uit het oor verdwijnen’’.
Musici
