Februari

Locatie:
Bethlehemkerk
Loosdrechtseweg 263
Hilversum

Aanvang:
15:00 uur

Entree:
€ 15,-

Kaartenverkoop:
Bij ingang Kerk

Reserveren via:
r.nahapetjan@gmail.com 

Info:
06 13 57 77 78

Ruzanna Nahapetjan

Zondagmiddag 4 februari 2024

Armenian & Europe Sacred Songs

Locatie:
Oude Kerk
Torenlaan 1 – Soest

Aanvang:
15:30 uur

Entree:
gratis, maar wel een deurcollecte na afloop.
Pinnen kan ook

Zondagmiddag 4 februari 2024

BACH-vesper in de Oude Kerk

uitvoerenden: Bach Cantorij Baarn onder leiding van Boudewijn Jansen
vocale solisten: Marjon Strijk (mezzo)sopraan, Adrian Fernandes tenor en Florian Just bas

 

 

 

 

Op zondag 4 februari komt de Bach Cantorij Baarn o.l.v. Boudewijn Jansen voor het eerst in de geschiedenis naar Soest, om de vesper, die een dag daarvoor al in Baarn klonk, nogmaals uit te voeren in de Oude Kerk.

Op het programma staan drie werken van Johann Sebastian Bach: zijn cantates 18 en 106, en het zesde Brandenburgs concert.

Deze drie werken zijn geschreven voor blokfluiten, altviolen, gamba’s en continuo – naast solisten en koor. Violen ontbreken, en dat is uniek in Bachs cantates.

Beide cantates behoren tot Bachs vroege werken. Zij hebben geen da-capo-aria’s.

Cantate 106 (Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit) is een van de mooiste en geliefdste cantates van Bach. Het werk is waarschijnlijk geschreven voor een herdenking bij de dood van een burgemeester van Mühlhausen. De begeleiding is verstild, met blokfluiten en gamba’s. De tekst is afkomstig uit bijbel- en gezangteksten en voert de ziel eerst naar het sterven, wat halverwege de cantate op ontroerende wijze wordt uitgebeeld, maar daarna naar de hemel, en zo kan het slotkoor toch een vrolijke lofprijzing zijn.

In cantate 18 (Gleichwie der Regen und Schnee vom Himmel fällt) wordt het Woord van God vergeleken met zaad dat in de aarde valt. Ook in deze cantate, met vier altviolen en blokfluiten, klinkt het hoogtepunt halverwege. Daarin wordt verteld wat er de oorzaak van kan zijn dat het zaad uiteindelijk geen vrucht draagt.

Tussen beide cantates worden de hoekdelen van het zesde Brandenburgse Concert gespeeld, voor twee altviolen en twee gamba’s. In plaats van het middendeel klinkt het motet Crucifixus van Antonio Lotti, in de eerste helft van de 18e eeuw werkzaam als kapelmeester aan de San Marco in Venetië.

Rens Bijma geeft een korte toelichting op de werken.

Locatie:
De Kapel
’s Gravelandseweg 144 – 1217 GA Hilversum

Aanvang:
15:30 / zaal open 15:00 uur

Entree:
€ 15,- á contant er is geen pin.
Kinderen hebben gratis toegang

Kaarten:
aan de zaal of reserveren via:
koster@dekapel.nu 

Info:
www.dekapel.nu

Parkeren kan gratis op de ’s Gravelandseweg 
in de berm en in de eerste zijstraat rechts, de Wisseloordlaan op straat en niet in de berm

Biografie:

Jorrick Simmes (1996) begon op zijn vijfde viool te spelen op de muziekschool Oost-Gelderland in

Doetinchem. Na drie jaar begon hij op dezelfde muziekschool ook met pianolessen.

In 2005 werd hij toegelaten tot de Jong Talentklas van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

Hier volgde hij vioollessen bij Koosje van Haeringen. Na acht jaar kreeg hij les van Aimée Broeders.

In 2014 begon Jorrick zich meer toe te leggen op de piano en kreeg hij les bij Frank Peters. Na een

jaar de vooropleiding te hebben gevolgd studeert hij sinds 2015 piano op het ArtEZ Conservatorium in

Zwolle bij Sepp Grotenhuis.

Zaterdagmiddag 10 februari 2024

Kapelconcert Romantiek en Dans

In de romantische periode is fantastische muziek gecomponeerd en daar zult u een afwisselend programma uit horen. We zullen op deze zondagmiddag gaan mediteren met Massenet, fantaseren met Röntgen en dansen met Chopin en Monti. Daarnaast komen bekende componisten als Dvorak en Schumann voorbij. Muziek met grote contrasten en verschillende karakters. U zult de verhalen achter de muziek verteld krijgen, waarna u wordt meegenomen door de klanken van de viool en piano. Dit alles wordt versterkt door de lichten en beelden die te zien zijn.

Een afwisselend concert met als thema Romantiek en Dans. De romantische periode was ongeveer van 1815 tot 1910 en tijdens deze periode is prachtige muziek geschreven door o.a. Schumann, Svendsen en Dvorak.

Programma

Meditation Thaïs – J. de Massenet
Legende, op. 17 – H. Wieniawski
Sonate nr. 1 – R. Schumann
Polonaise héroïque (Op.53) (solo piano) – F. Chopin
Phantasie – J. Röntgen
Romance – J. Svendsen
Czardas – V. Monti

Biografie

Chloë Elsenaar kreeg op zesjarige leeftijd haar eerste vioolles. In 2019 haalde ze haar bachelor aan het Artez conservatorium van Zwolle bij hoofdvakdocent Adriaan Stoet. In mei 2022 haalde ze haar master aan het HKU conservatorium in Utrecht bij hoofdvakdocente Carla Leurs.

Veel podiumervaring heeft zij opgedaan als soliste bij verschillende orkesten. Ze mocht bijvoorbeeld in december 2016 soleren met Het Orkest van het Oosten, waar ze ‘Winter’ van Vivaldi’s 4 jaargetijden speelde en in november 2018 en juni 2019 speelde ze het Vioolconcert van A. Dvorak met het Hanze Orkest.

Bij het Jeugdsymfonieorkest ‘De Vuurvogel’ is ze een aantal jaar concertmeester geweest en nu speelt zij in het Ars Musica-orkest o.l.v. Patrick v.d. Linden. In het (begeleidings)strijkers-ensemble Che-Vanno is Chloë eerste violiste.

In 2015 won ze de tweede prijs op het Prinses Christina concours (regio oost) en mocht vervolgens naar de Dag van de Genomineerden in Den Haag. In 2019 ontving ze de publieksprijs van de Vrienden van Artez.

Chloë wordt regelmatig gevraagd als gast-violiste en heeft gespeeld op vele bekende podia, zoals bijvoorbeeld in Het Concertgebouw in Amsterdam, Het Koninklijk Theater Carré in Amsterdam en De Doelen in Rotterdam.

Met koren en verschillende orkesten heeft zij in binnen- en buitenland gespeeld waaronder in Frankrijk, Spanje, Israël en Canada.

In april 2017 bracht ze haar eerste soloalbum uit voor viool en piano.

Ook is Chloë werkzaam als viooldocente. Ze geeft privé-leerlingen les bij Globe Centrum voor Kunst en Cultuur in Hilversum.

Locatie:
Vermeulen Art Gallery
De  Zodde 20
1231 MB Loosdrecht

Aanvang:
15:00 uur

Entree:
€ 25,-

Kaarten: 
info@vermeulenart.nl of 035-5821730

Zondagmiddag 18 februari 2024

GALERIE CONCERT

Ad Broeksteeg    Frank de Groot
Piano                      Viool

Programma:

Wolfgang Wijdeveld:              Introduction et Caprice
Benno Bonke:                          Telling our story
Theo Smit Sibinga:                 Balata
Marius Flothuis:                      4 bagatellen
Benno Bonke:                          What’s next?
Léon Orthel:                             Capriccio
Daniël Ruyneman:                  1e deel uit 2e vioolsonate
Ignace Lilien:                            Rondo Brésilien                       

Locatie:
Brink
3743 EC Baarn

Aanvang:
16:00 uur

Francois Couperin en Johann Sebastian Bach

 

Zaterdagmiddag 24 feberuari 2024

David Schlaffke klavecimbel & Henk van Zonneveld klavecimbel

spelen werken van Francois Couperin en Johann Sebastian Bach.
 
Het repertoire voor twee klavecimbels is niet heel omvangrijk, maar men kan er toch wel een 7-delige concertserie mee vol maken. Zeker als we, zoals vanmiddag, ook de vrijheid nemen om een partituur, die niet zo expliciet een bepaalde bezetting voorschrijft, voor twee klavecimbels te verdelen.

De Concerts Royaux schrijft Couperin in 1722, om deze met mede musici te spelen op elke zondagmiddag voor Lodewijk XIV.  Hij noemt in het voorwoord de spelers bij name, mèt hun instrument, maar ze mogen zelf uitzoeken welke partijen ze voor hun rekening willen nemen. Couperin zelf is steeds de klavecinist.

Van Bachs Kunst der Fuge weten we niet zeker voor wie het bestemd was, maar de beroemde componisten van de Mizler-societeit, waarvan Bach sinds 1747 lid was, zullen het beslist interessant gevonden hebben. Bachs eigen bewerking voor twee klavecimbels van de laatste spiegelfuga (contrapunctus 13) doet vermoeden dat dit een populair onderdeel is geweest. In contrapunctus 12 demonstreert hij het spiegelen zó letterlijk, dat de partituur ook door een spiegel gelezen kan worden!

Met de Canon a 4 voci uit het Musikalisches Opfer zijn we aan het hof van Frederik de Grote, die dit werk van Bach kado kreeg. Een bezetting is niet voorgeschreven, maar twee klavecimbels lijken hiervoor het meest overtuigend.

De 14 canons die in 1975 zijn gevonden als aanhangsel van de Goldbergvariaties waren misschien (volgens de legende) ook bedoeld voor de slapeloze graaf Hermann Carl von Keyserlingk. Hoewel de Variaties voor één klavecimbel zijn gecomponeerd, is het moeilijk voorstelbaar dat dit met deze Canons ook de bedoeling was. Om alle partijen mooi uit te laten komen zijn vier handen en twee klavecimbels ideaal.

Het Concerto a due Cembali is een vroege versie van het concert voor twee klavecimbels en strijkers. We kunnen ons voorstellen dat vader Bach dit met zijn getalenteerde zoon Wilhelm Friedemann ten gehore bracht  tijdens de concerten in café Zimmermann, waar de gewone man uit Leipzig even langs ging om een kopje koffie te nuttigen.

 

Zo reizen we vanmiddag in gedachten van het Franse hof met zijn pracht en praal via de absolute top van de 18e eeuwse muziekgeleerden naar de vorst van het koninkrijk Pruisen. We blijven wakker (!) tijdens de canons voor een graaf met een wat lagere rang en arriveren tenslotte in een café bij het gewone volk waar we tot de slotsom komen dat in alle omstandigheden muziek voor twee klavecimbels toch wel het mooiste is wat je als verpozing zou kunnen wensen.

Jagthuis Nederhorst den Berg

Locatie:
Het Jagthuis
Middenweg 88
Nederhorst den Berg (Horstermeer}

Aanvang:
15:30 uur

Entree:
entree 20 euro (tot 25 jaar 10 euro)

Kaarten: 
Reserveren via de website www.jagthuis.nl
per email via stal@jagthuis.nl
of telefonisch 0294-252609

Info:
www.jagthuis.nl

Ensemble Lumaka

 

 

Zondagmiddag 25 februari 2024

Reis naar het oosten met Ensemble Lumaka in het Jagthuis

Ensemble Lumaka heeft een unieke bezetting van fluit, harp en strijktrio. Daarmee creeert het een speciale klankwereld en speelt het bijzonder repertoire. En dat doen de ‘Lumaki’s’ al bijna twintig jaar! Gelukkig hebben ze in die periode al verschillende keren in Het Jagthuis gespeeld. Op zondag 25 februari kunt u hen horen in het programma “Reis naar het oosten”. Met dit programma doorkruisen ze het Europese continent van West naar Oost, met als begin- en eindpunt ons eigen land. Kwintetmuziek wordt gespeeld van de Nederlanders Hans Henkemans en Rosy Wertheim en van de Hongaar László Lajtha. Muziek voor trio van de Pool Leos Janacek, voor verschillende duo’s van Witold Lutoslavsky (Polen), Dmytro Konovalov (Oekraine), Arvo Pärt (Estland). Solowerk klinkt van de Tsjech Jindrich Feld en een kwartetformatie hoort u in de Roemeense volksdansen van Béla Bartók. U reist met dit programma door ijzige, eenzame winters, weidse landschappen en hete zomers. Een programma vol verschillende stemmingen, melancholische melodieën en een vleug volksmuziek. Kernleden van het Ensemble harpiste Miriam Overlach, fluitiste Jana Machalett en cellist Charles Watt worden in dit programma bijgestaan door altviolist Frank Brakkee en violiste Floor Le Coultre.

Programma

“Reis naar het oosten”
Hans Henkemans – Kwintet, voor fluit, harp en strijktrio (1931)
Leos Janacek – On an overgrown path voor fluit, cello en harp (1900-12)
Witold Lutoslavsky – 5 Bucolics, voor altviool en cello (1952)
Dmytro Konovalov – Ukrainian Prelude, voor viool en harp (2022)
Béla Bartók – Rumanian Folk Dances, voor fluit, viool, cello en harp (1915)
Arvo Pärt – Spiegel im Spiegel, voor cello en harp (1978)
Jindrich Feld – uit Quatre pieces voor fluit solo (1964)
László Lajtha – Marionnettes, voor fluit, harp en strijktrio (1937)
Rosy Wertheim – Le Tsigane dans la lune, voor fluit, harp en strijktrio (1916)

Met dit programma doorkruisen we het Europese continent van West naar Oost… We beginnen in ons eigen land, reizen vervolgens door naar steeds oostelijkere landen, met ijzige, eenzame winters, weidse landschappen en hete zomers. Een programma vol verschillende stemmingen, melancholische melodieën en een vleug volksmuziek.

Biografie musici

ENSEMBLE LUMAKA

„… sleept het publiek met speels gemak mee in een wereld van sferen en kleuren, stemmin-gen en exotische gedachten…”

Ensemble Lumaka is uniek in zijn bijzondere bezetting van fluit, harp & strijktrio en is daardoor een specifieke klankwereld. Lumaka’s bijna 20-jarige carrière begon met het winnen van o.a. het Internationale Kamermuziekconcours Dutch Classical Talent. Sindsdien treedt het en-semble regelmatig op bij festivals, geeft concerten in het binnen- en buitenland en is vaak te horen op radio 4 en de Concertzender en te zien bij o.a. Podium Witteman. Ook verschenen er drie fraaie CD’s bij Nederlandse en Duitse labels.

Ensemble Lumaka’s CD Sepia & Amaranth kreeg een 10 in Luister en Klassieke Zaken schreef over ’exotische Juweeltjes‘ en over ’Zeldzaam, wonderschoon repertoire, waarin Lu-maka laat horen over een palet met beduidend meer dan twee kleuren te beschikken‘. In voorjaar 2021 publiceerde Lumaka twee succesvolle muziekvideo’s met eigen arrangemen-ten van Ravel’s Ma mère l’oye en Debussy’s Prélude à l’après-midi d’un Faune.

Voor speciale projecten werkt Ensemble Lumaka regelmatig samen met andere musici (zoals klarinettist Olivier Patey), acteurs, schrijvers en lichtkunstenaars of verrijkt een programma met persoonlijke toelichtingen. Zo worden hun concerten een ’sprookjesachtige, ja geestver-ruimende belevenis’.

In hun concertserie MOnuMENTEN 1920 combineerden de ensembleleden muziek en archi-tectuur uit het Interbellum. Hun productie Visionaire Timbres 1926, waarmee zij in 2017/18 door Nederland op tournée waren, werd in de Volkskrant met vier sterren geprezen. In 2020-2022 speelde het ensemble zijn productie ROSY! – een theatraal concert rondom de Nederlandse componiste Rosy Wertheim die in de jaren 1930 zes jaar in Parijs verbleef en in haar appartement niet alleen Nederlandse kunstenaars ontving, maar ook Franse musici, zoals Ibert, Milhaud en Messiaen.

De kernleden van Lumaka zijn Jana Machalett, fluit, Charles Watt, cello, Miriam Overlach, harp en Martina Forni, altviool. Martina heeft in december een kindje gekregen en is daarom deze maand niet van de partij. Voor haar speelt onze fantastische gast Frank Brakkee. En we zijn blij met de geweldige violiste Floor Le Coultre als gast te kunnen spelen.

Jana Machalett is zowel in Nederland als in het buitenland een veel gevraagde fluitiste, met name op het gebied van de (hedendaagse) kamermuziek.
Jana is oprichtster en artistieke leider van Ensemble Lumaka – waarmee ze een aantal prijzen won -, en van Postland, een Utrechts ensemble voor moderne muziek, gericht op spannende muzikale avonturen.
Daarnaast is Jana regelmatig gastspeler bij gerenommeerde ensembles zoals Ensemble Mo-dern, waarmee zij in veel Europese landen en Mexico heeft opgetreden. Verder speelt Jana regelmatig met Asko|Schönberg en het New European Ensemble.
De kamermuziek heeft haar voorkeur, maar zij kan ook enorm genieten als soliste op te tre-den of in een orkest te spelen, zoals bijvoorbeeld het Ensemble Modern Orchestra.

Floor Le Coultre, (alt)violiste, werd benoemd tot Jong Muziektalent Nederland en sloot haar studie af met onderscheiding voor ‘meeslepend spel’. Floor is een veelgevraagd kamer-musicus en speelt in verschillende vaste ensembles. Daarnaast wordt ze uitgenodigd op ka-mermuziekfestivals zoals het Stift Festival, Aurora Festival, Chamber Jam, Classic Con Brio. Floor werkte mee aan meerdere cd’s met o.a. Barbara Hannigan en Sarah Ouakrat. In 2020 kwam haar debuut-cd ‘Cuckoo’ uit met gitarist Martin van Hees. Als solist trad ze op met ver-schillende orkesten en sinds 2012 werkt Floor regelmatig bij kamermuziekensembles als New European Ensemble en LUDWIG. Als docent is Floor verbonden aan de Davidsbündler Music Academy in Den Haag. Floor geeft masterclasses op festivals als Aurora, Stift Musical En-counters en in Cividale, Italië.

Frank Brakkee is naast zijn baan als solo-altist in het Radio Filharmonisch Orkest actief in vele ensembles, als solist of als coach. Concerten en tournees wereldwijd waren er met het Nieuw Ensemble, collectief Ludwig, ROctet, het Tim Kliphuis Sextet, het Mondriaan Kwartet, het Ruysdael Kwartet en als gastaanvoerder in vrijwel alle Nederlandse orkesten.
Waar het door komt is een raadsel, maar kamermuziek met harp loopt als een rode draad door Frank’s carrière. Intussen heeft hij samengespeeld met o.a. Godelieve Schrama, Ernes-tine Stoop, Remy van Kesteren, Lavinia Meijer, Sandrine Chatron en Gwyneth Wentink. In 2023 speelde hij de wereldpremière van een trio van Richard Rijnvos op het Internationaal Harp Festival in Göteborg.

Charles Watt (Engeland), cellist, is sinds 2012 vast lid van Ensemble Lumaka. Daarnaast speelt hij bij Insomnio en als gast bij Asko|Schönberg, Ensemble Modern, Koninklijk Concertgebouw Orkest, Ludwig en het Nederlands Kamerorkest. Voordat Charles zich in Nederland vestigde was hij als docent verbonden aan de wereldberoemde Yehudi Menuhin School, de Purcell School en de Guildhall School of Music and Drama in Londen. Recente hoogtepunten zijn onder meer het optreden voor de Nederlandse koninklijke familie tijdens het staatsbezoek aan Zweden en het maken van een live opname van Michel van de Aa’s Dubbelconcert voor viool en cello, ‘Akin‘ voor Radio 4. In 2024 zal hij te gast zijn bij het Concertgebouworkest en als aanvoerder de cellogroep leiden bij een nieuwe opera bij DNO “The Shell Trials” van de Pulitzer Prize-winnende componiste Ellen Reid.

Miriam Overlach, harpiste, bedenkt graag eigen projecten en zoekt steeds naar uitdagende samenwerkingen met andere musici, componisten of theatermakers. Zij is winnares van het Vriendenkrans-concours, Deutsche Musikwettbewerb en Nederlands Harpconcours.
Zij is een veelgevraagde vertolkster van nieuwe muziek en is sinds vorig jaar harpiste bij Klangforum Wien, Internationaal ensemble voor hedendaagse muziek. Sinds 2018 is zij hoofdvakdocente aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen en sinds 2020 geeft ze kamermuziekles aan het Conservatorium van Amsterdam.