Maart

Locatie:
’t Spant
Dr. Abraham Kuyperlaan 3
Bussum

Aanvang:
twee voorstellingen om 14.00 en 16.00 uur

Entree:
7,50 euro en zijn te bestellen via 
tickets@toonkunstbussum.nl
Kaartjes ook verkrijgbaar aan de deur (alleen contant).

Info:
https://www.toonkunstbussum.nl

Zondagmiddag 10 maart 2024

Sprookje Assepoester komt tot leven in familieconcert Spant!

Hoe Assepoester een Cinderella werd? Dat geheim wordt op zondagmiddag 10 maart ontrafeld tijdens een familieconcert in het Bussumse theater Spant! Met tekst bij de muziek en een diavoorstelling brengt het orkest van Toonkunst Bussum o.l.v. Yiorgo Moutsiaras het eeuwenoude sprookje tot leven.

Kinderen vanaf vier jaar en hun (groot)ouders zijn van harte welkom om het concert bij te wonen. Aan de hand van muziek en diabeelden wordt verteld hoe het arme weesmeisje Assepoester, die als dienstmeid wordt behandeld door haar stiefmoeder en stiefzussen, hulp krijgt van een goede fee. Deze tovert Assepoester om in een stralende jonge vrouw zodat ze op het koninklijk bal een verpletterende indruk kan maken op de prins. 

Kennismaken met het orkest
De uitvoering van Will J.B. Hus (componist) en Corriejanne Timmers (teksten) leent zich uitstekend voor een familie-uitje, feestje of verjaardag. Daarnaast is de voorstelling voor de jonge bezoekers een uitgelezen kans om kennis te maken met het orkest. Voorafgaand aan de voorstelling stellen de musici alle instrumenten voor aan het publiek. Na afloop mogen kinderen zelf op de instrumenten proberen te spelen.

Groot feest
De strijkinstrumenten – in alle soorten en maten – worden uitgeleend door de Gooische Muziekschool. Dit is altijd weer een groot feest voor de jonge concertgangers. Door de instrumenten daadwerkelijk te mogen uitproberen is al regelmatig ‘een gevoelige snaar geraakt’. Daarnaast leveren de gemeente Gooise Meren en Spant! een aanzienlijke bijdrage aan het kinderconcert door de concertzaal kosteloos ter beschikking te stellen. Een belangrijke doelstelling is de jeugd in aanraking te brengen met cultuur.

Ook in Hilversum
Eerder, op zondag 3 maart om 11.00 uur, geven wij het concert ook in het Muziekcentrum van de Omroep te Hilversum in hun serie Familieconcerten, maar zonder de instrumentenparade. Zie www.mcogebouw.nl/agenda/assepoester

Locatie:
De Kapel
’s Gravelandseweg 144
Hilversum

Aanvang:
15:30 uur
Zaal open 15:00 uur

Entree:
€ 15,- à contant, geen pin aanwezig

Kaarten: 
Aan de zaal of reserveren via: koster@dekapel.nu

Info:
www.dekapel.nu
www.vivezzatrio.com

Parkeren kan gratis op de ’s Gravelandseweg 
in de berm en in de eerste zijstraat rechts, de Wisseloordlaan op straat en niet in de berm

 

Zaterdagmiddag 16 maart 2024

Kapelconcert - Vivezza Trio

Vivezza Trio

Al 15 jaar brengen violiste Inger van Vliet, klarinettiste Nicole van Jaarsveld en pianiste Angélique Heemsbergen levendige en opgewekte muziek in sprankelende, kleurrijke programma’s. Door deze jarenlange ervaring zijn zij perfect op elkaar ingespeeld. Het Vivezza Trio heeft in deze jaren enorm veel concerten gegeven en wordt altijd met veel enthousiasme teruggevraagd vanwege het virtuoze spel en de interessante programmakeuzes. Het trio verbindt muziek en publiek door gesproken toelichtingen. Deze toelichtingen worden door het publiek als zeer verfrissend ervaren.

Het Vivezza Trio een veelgevraagd ensemble voor concertpodia in het hele land. Het trio trad onder meer op tijdens het Zondagochtendconcert in de Spiegelzaal en in de Kleine Zaal van het Concertgebouw, in Tivoli Vredenburg en De Oosterpoort in Groningen. Ook is het trio regelmatig te horen in radioprogramma’s als Opium op 4, Viertakt Podium en de Klassieken. Het Vivezza Trio nam zeer succesvol deel aan Tournoi International de Musique, een muziekconcours in Parijs.

​Het Vivezza Trio doet haar naam eer aan door het samenstellen van levendige en fantasierijke programma’s. Het repertoire varieert van rustig klassiek, mooi romantisch tot levendig modern voor klarinet, viool/altviool en piano. Tijdens de concerten worden de werken omlijst met gesproken toelichtingen om zo het publiek mee te voeren in hun persoonlijke verhaal achter de muziek.

Programma:

Ware Vriendschap

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Kegelstatt Trio KV 498 (1786)
I Andante 
II Menuetto 
III Rondeaux

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Zwei Gesänge Op. 91
Gestillte Sehnsucht
Adagio espressivo

Antonín Dvořák (1841 – 1904)
Slavonic Dance No. 2, Op. 46 ‘Dumka’ (1878)
(arr. Vivezza Trio)

Antonín Dvořák (1841 – 1904)
Slavonic Dance No. 7, Op. 46 (1878)
(arr. Vivezza Trio)

Franz Schubert (1797 – 1828)
Adagio uit Octet D803 Op.166

Johannes Brahms (1833 – 1897)
Hungarian Dance No. 5 (1869)

(arr. Vivezza Trio)

Locatie:
MCO
Heuvellaan 33
Hilversum

Aanvang:
15:00 uur

Entree:
€ 18,50, (vrienden € 10), 13 t/m 18 jaar € 5, 12 jaar en jonger gratis.

Kaarten: 
Bestelt u via de GSO website (www.gooissymfonieorkest.com) of direct op de website van het MCO-gebouw.

Info:
www.gooissymfonieorkest.com

Zondagmiddag 17 maart 2024

Muziek met Amerikaanse invloeden, bij het Goois Symfonie Orkest

In dit programma hoort u drie composities die allemaal iets met Amerika te maken hebben. 

De grote klapper van ons concert wordt de Negende Symfonie van Dvořák. Hij componeerde de symfonie in 1893 tijdens zijn verblijf in de Verenigde Staten, vandaar de bijnaam ‘Uit de Nieuwe Wereld’. Het is een waar meesterwerk, doordrenkt met verwijzingen naar de Boheemse folklore uit zijn geboorteland Tsjechië. Daarnaast gebruikte Dvořák in delen van de symfonie de volksmuziek van Afro-Amerikaanse spirituals . Zo lijkt de melodie van het tweede thema (G-groot) uit het eerste deel ontleend aan motieven uit de bekende spiritual Swing low sweet chariot. Je zou kunnen zeggen dat deze symfonie de overgang markeert van de 19de naar de 20ste eeuw. 

We beginnen ons concert met de ouverture Hiawatha’s Wedding Feast van de Afro-Britse componist Samuel Coleridge-Taylor. De ouverture uit 1898 maakt deel uit van zijn trilogie The Song of Hiawatha en is geïnspireerd op het epische gedicht van Henry Wadsworth Longfellow over de legendarische Indianenleider Hiawatha.  

Daarna spelen wij het Tweede Vioolconcert van Florence Price (1887-1953), een van de eerste Afro-Amerikaanse vrouwen die bekendheid verwierf als klassiek componiste. Dit vioolconcert, geschreven in 1952, opent met een krachtig en meeslepend eerste deel, gevolgd door een langzaam en lyrisch tweede deel. De energieke finale is een waar virtuoos hoogstandje voor onze soliste, Lonneke van Straalen. 

Het concert staat weer onder de bekwame leiding van maestro Joost Geevers. 
Wij hopen u te mogen begroeten bij dit bijzondere, gevarieerde concert!

De Morgenster, Herenweg 253 Vinkeveen

Locatie:
Stichting Klassiek in de Ronde Venen
De Morgenster
Herenwewg 253 – Vinkeveen

Aanvang:
14:30 uur

Entree:
€ 18,- incl. 1 consumptie
t/m 16 jaar gratis entree

Kaarten: 
www.klassiekinderondevenen.nl

Info:
www.klassiekinderondevenen.nl

 

Zondagmiddag 24 maart 2024

PERGOLESI ENSEMBLE

Marianne Selleger: Alt/mezzo sopraan, zingt al 20 jaar Pergolesi’s Stabat Mater, richtte in 2009 het Pergolesi Ensemble op en is verder solistisch actief in opera en oratorium, maar ook te horen in kamermuziek duo’s en trio’s, voorts werkzaam als zangcoach en koordirigent. Ook zingt zij moderner. repertoire, zoals de Folksongs van Berio, liederen van Erik Lotichius en speciaal voor haar geschreven composities. Zij studeerde aan het Mozarteum te Salzburg en daarna bij Aafje Heynis.
Wendeline van Houten: Wendeline is een Nederlandse lyrische sopraan met een natuurlijk en helder timbre. Haar repertoire omvat verschillende stijlen waaronder opera, oratorium en kamermuziek en lied. Zij zingt ook hedendaagse composities en cross-over repertoire. Als solist is Wendeline regelmatig te horen op concertpodia en in oratorium-concerten. Wendeline is voorts werkzaam als zangeres in educatie-projecten bij de Nationale Opera in Amsterdam.
Michiel van Dijk: Michiel studeerde klassiek saxofoon bij Leo van Oostrom en jazz saxofoon bij John
Ruocco aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Michiel speelde met bijna alle gerenommeerde orkesten en ensembles in Nederland. Als componist en arrangeur heeft hij muziek gemaakt voor verschillende theaterprodukties en ensembles. Daarnaast componeerde hij muziek voor 20 muziek-animatiefilms van Vinex Productions.
Tilen Lebar: is een saxofonist, componist en improvisator uit Slovenië en woont nu in Den Haag, waar
hij aan het Koninklijk Conservatorium voor zijn master compositie bij Guus Janssen, Peter Adriaansz
en Cornelis De Bondt en saxofoon bij Raaf Hekkema en Lars Niederstrasser studeerde. In Ljubljana
had hij reeds zijn bachelor saxofoon en een master instrumentale pedagogiek behaald. Nu specialiseert hij zich in moderne muziek waarbij hij een meester is in geavanceerde technieken die samengestelde klanken en gedetailleerde structuren gebruiken. Met andere woorden: hij kan zijn geluid op vele interessante wijzen kleuren. (CopyRight foto: Milagro Elstak)
Eefje Benning: Eefje studeerde saxofoon aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Leo van
Oostrom en klarinet bij Pierre Woudenberg. Zij vervolgde haar studies in Berlijn aan de “Hochschule
fur Musik Hanns Eisler”. Het eindexamen van de Masters (saxofoon) sloot zij cum laude af met een
performance in het Gemeentemuseum in Den Haag. Het jaar daarop behaalde zij haar klarinet
diploma. Zij speelde daarna met o.a. het Rotterdamsch Philharmonisch Orkest en het ASKO/
Schonbergensemble, waarmee zij concerteerde bij het Holland Festival, in Berlijn en in New York. En
met theatergezelschappen, zoals het Zuidelijk Toneel/ Hollandia en het Volksoperahuis, onder
andere op festivals zoals de Parade en Oerol. Eefje is als klarinettist verbonden aan “de Benonies”,
een band met Italiaanse filmmuziek (oa Nino Rota). The Melody Makers is een duo met gitaar en
saxofoon ,waarmee Eefje op een C-Melody saxofoon hits speelt uit het Amerika van een eeuw terug.
Naast het podium is Eefje ook te vinden in het onderwijs.
Dirk Hooglandt: is saxofonist, componist en filosoof en werkt vooral als uitvoerend musicus op
sopraan-, alt- en tenorsaxofoon. Tevens werkt hij als opnametechnicus in zijn eigen geluidsstudio. Hij
studeerde elektronische compositie bij Alex Manassen en Wim de Ruiter aan het Sweelinck
conservatorium in Amsterdam en schreef onder andere een kameropera getiteld: “Lacrimae, een
nieuw Stabat Mater” (première Amsterdam juni 2009), liederen getiteld: ”de waanzin cyclus” en
verder een stuk voor solo-piano met tape, dat in de Ysbreker uitgevoerd is, maar ook filmmuziek,
bigband arrangementen, funky dansmuziek en veel stukken voor saxofoonkwartet. Daarnaast
studeerde hij filosofie aan de Universiteit van Amsterdam (doctoraal 1988). Zijn stijl van componeren
is nu eclectisch en zijn muziek beweegt zich van langzaam verschuivende klankvelden tot minimal of
atonaal, maar nooit is de jazzinvloed ver weg en altijd zijn er sterke melodische lijnen die de
verbinding vormen.

Programma
  • G.B. Pergolesi (1710-1736) Stabat Mater